Ból pleców w odcinku lędźwiowym

Ból pleców w odcinku lędźwiowym

Ból pleców w odcinku lędźwiowym na ogół wynika z braku aktywności fizycznej i z przeciążenia kręgosłupa. Niekiedy na skutek przepukliny kręgosłupa pojawić się może rwa kulszowa. Bóle w tej części pleców można łagodzić za pomocą odpowiednich ćwiczeń oraz fizjoterapii. Doraźnie ulgę przynoszą także leki przeciwbólowe  w formie maści lub doustnej.

Jakie są przyczyny bólu pleców w odcinku lędźwiowym?

Na ból w dole pleców skarżą się przede wszystkim osoby starsze, ale niekiedy dolegliwość ta dotyka także osoby młode. Przyczyn pojawienia się takiego bólu może być wiele. Do najczęstszych z nich należą otyłość, siedzący tryb życia, dźwiganie ciężkich przedmiotów czy brak aktywności fizycznej. Warto więc dbać o swój kręgosłup np. poprzez odpowiednie ćwiczenia.

Ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym dotyka około 80% osób w wieku 25-60 lat. Często jest wynikiem przeciążenia kręgosłupa na skutek ciężkiej pracy fizycznej. Sprzyja mu również siedzący tryb życia i mała aktywność fizyczna lub jej całkowity brak. Na ból w dole pleców narażone są w szczególności osoby z nadwagą, a także te cierpiące na chorobę zwyrodnieniową kręgosłupa czy dyskopatię, a więc przepuklinę w kręgosłupie. Dolegliwość ta często dotyka osoby z chorobami reumatycznymi  – zesztywniającym zapaleniem stawów kręgosłupa czy reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Jak ulżyć bólowi pleców w odcinku lędźwiowym?

Kiedy pojawia się nagły, ostry ból w dole pleców, warto przyjąć niezwłocznie pozycję krzesełkową, a więc położyć się na plecach z nogami ugiętymi w stawach kolanowych i biodrowych pod kątem prostym. Pod nogi należy podłożyć krzesło. W takiej pozycji kręgosłup jest odciążony. Równie dobrze sprawdza się pozycja embrionalna.

Jeśli ból nie jest silny, dobrze jest wrócić do aktywności, gdyż bezczynność w tym przypadku nie jest wskazana. Warto zadbać na co dzień o prawidłową pozycję ciała, także w czasie snu. Najlepiej jest spać na boku z nogami ugiętymi i z poduszką czy kocem między nimi. Doraźnie można stosować również ciepłe okłady, które rozluźniają mięśnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *